1. Ozgur Örsel
  2. İhracat
  3. Çarşamba, 01 Ağustos 2018
  4.  E-posta abonesi olun
Merhaba Arkadaşlar

Birkaç gün önce Bulgaristan plovdiv bölgesinden bir müşterimiz Tarım makinası talebinde bulundu.Teslim şekli de CIP olacak şekilde konuştuk. Gümrük müşavirimizden Navlun, Konşimento ve Sigorta bedelini sordum. Sağ olsun bilgileri verdi.Teslim şeklinin CIF olacağını belirtti. Bildiğim kadarıyla CIF teslim şekli İncoterms2010 mevzuatına göre gemiyle teslimde kullanıldığını biliyorum. Ama gümrük müşavirimiz ısrarla 2 kere CIF nin karayolu ile de teslim edilebileceğini belirtti. Şorum şudur ki CIF teslim şekli sadece gemi yoluyla mı teslim edilir yoksa karayolu üzerinden de teslim şekli varmıdır? Teşekkürler.
Bu iletiyi değerlendirin:
  Ödemiş/İzmir, Turkey
Ziyaret 
Onaylanan Yanıt
Onaylanan Yanıt Pending Moderation
0
Oylar
Geri Al
Özgür bey,

Çoğu arkadaş gerçekten bu termlerin nerede ve nasıl ile hangi şartlarda kullanıldıklarını bilemiyorlar. Sizin bilginiz doğrudur. Karayolu taşımacılığında kullanılması gereken terim CIP dir. CIF durumunda gemi küpeştesi bir anlam taşımıyorsa onun yerine CIP kullanılmalıdır.

Anlam içeriklerine gelirsek;

CIF ( Cost Insurance and Freight - Masraflar, Sigorta ve Navlun Ödenmiş Olarak Teslim)
Satıcının Yükümlülükleri
aa. Satıcı masrafları kendisine ait olmak üzere, sözleşmede belirtilen mallar için normalde kullanılan bir deniz gemisi ya da işsu gemisi ile olağan rota izlenmek suretiyle malların yükleme yerinden varma limanında vinç üzerinde teslimine kadar taşınması için gerekli olan ve olağan şartları içeren taşıma sözleşmesini yapmakla yükümlüdür.
bb. Satıcı, masrafları kendisine ait olmak üzere, malların yük sigortasını sözleşmede kararlaştırılan şekilde yaptırmakla ve sigorta primlerini ödemekle yükümlüdür.
Alıcının Yükümlülükleri
Satım bedelini ödemekle, malların ithali için gerekli tüm formaliteleri yerine getirmekle, usulüne uygun olarak teslim edilen malların teslimini kabul etmek ve varma yerinde malları taşıyıcıdan teslim almakla, mallar yükleme limanında gemi küpeştesini aştığı andan itibaren mallara ilişkin hasara katlanmakla, mallar teslim edildikleri andan itibaren mallara ilişkin tüm masrafları karşılamakla ve sigorta sözleşmesi için gerekli her türlü bilgiy, satıcıya sağlamakla yükümlüdür.

Alıcı bu kloz ile satıcının sigortada sadece minimum kuvertür temin etme yükümlülüğü bulunduğunu bilmelidir. Bu kloz satıcının ihraç için malları gümrükten geçirmesi gerektiğini belirtir.

Bu terim sadece deniz ve iç su taşımacılığında kullanılır.

CIP ( Carriage and Insurance Paid To – Taşıma ve Sigorta Bedeli Ödenmiş Olarak Teslim)

Bu klozda, satıcı CPT’deki yükümlülüklerine aynen sahiptir. Ancak ek olarak malların taşınması sırasında ziya veya hasar rizikosuna karşı kargo sigortası temin etmek
durumundadır. Satıcı sigorta sözleşmesini yapar ve sigorta primini öder " CPT (Carriage Paid To – Taşıma ve Sigorta Bedeli Ödenmiş Olarak Teslim) Bu teslim şeklinde, satıcının malın kararlaştırılan varış yerine kadar taşınması için gerekli navlun bedeli ve masraflarını ödemesi gerekmektedir. Malın ziyaı ve hasarına ait rizikolarla birlikte taşıyıcıya teslimden itibaren doğabilecek ek masraflar, malların taşıyıcının nezaretine verilmesinden itibaren satıcıdan alıcıya geçer. Taşıyıcı bir taşıma sözleşmesinde demiryolu, karayolu, havayolu, iç su taşımacılığı ya da bunların birleşmesi sonucu ortaya çıkan herhangi bir taşımacılık işlemini üstlenen kimsedir. Bu kloz, her türlü taşımacılıkta ve multimodal taşıma şeklinde kullanılabilir. "

*** Yukarıdaki bilgiler I. 6762 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’na göre FOB Satış II. 6762 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’na Göre CIF Satış III. 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu Tasarısı’na göre FOB ve CIF Satış belirtildiği üzeredir.

Not: Gümrükçü tercihinizi tekrar gözden geçirmenizi tavsiye ederim.
Yorum
  1. Ozgur Örsel
  2. 1 yıl kadar önce
  3. #276
Değerli bilgileriniz için teşekkür ederim. Gümrükçü için bir çare düşüneceğim.
Henüz bir yorum yapılmamış.
  1. bir aydan daha önce
  2. İhracat
  3. No Kalıcı Bağlantı
Onaylanan Yanıt Pending Moderation
0
Oylar
Geri Al
Özgür Bey,
İzzet Bey'in yorumuna bir iki ufak katkıda bulunmak istiyorum.

Gümrük camiasında bu tarzda teslim şekilllerinin (CIF + CIP) içeriği aynı olduğundan (navlun ve sigorta masrafları ödenmiş olduğundan) maalesef en çok kullanılan teslim şekli olan CIF teslim şeklini inatla kullanıyorlar. Teslim şeklinin karayolu mu yada denizyolu olmasının içeriğine bakılmıyor. Biraz içerik yönünden ezbercilik çıkıyor maalesef.
İki teslim şeklini ayırcan en önemli özellik CIF denizyolunda ,CIP ise karayolu , havayolu , demiryolu ve multimodal taşımacılık şekli ( yük üzerinde herhangi bir değişiklik olmadan yükün varacağı noktaya birden fazla taşıma yoluyla) olarak yapılmaktadır. Bir diğer fark ise malzemelerin gerçekleştiği yerin farklılığı olarak ortaya çıkmaktadır.

İyi günler dilerim.
Yorum
  1. Ozgur Örsel
  2. 1 yıl kadar önce
  3. #278
Teşekkürler Ali Bey
Henüz bir yorum yapılmamış.
  1. bir aydan daha önce
  2. İhracat
  3. No 1
  • Sayfa :
  • 1


Bu iletiye henüz bir yanıt yazılmamış.
Ancak sizin de bu iletiye yanıt yazma izniniz yok.